8.–10. Nov. 2021

Lattice models of fluids with Density Functional Theory

08.11.2021, 16:45
1 h 30m
Aula, Kollegiengebäude I (University of Freiburg)

Aula, Kollegiengebäude I

University of Freiburg

Platz der Universität 3, 79098 Freiburg

Michael Zimmermann (Universität Tübingen)

We use lattice models of particles with hard core repulsion and a short-ranged attraction to describe fluids. Density functionals for such models are introduced and the construction of a dynamic density functional theory is explained.
Previous work in a simple lattice gas model [1] has shown that droplet evaporation and the "coffee ring effect" can be described even though the dynamics neglects hydrodynamic effects. We further
discuss improvements and generalizations of the above mentioned model.

[1] Chalmers, C. and Smith, R. and Archer, A.J., Dynamical Density Functional Theory for the Evaporation of Droplets of Nanoparticle Suspension, Langmuir, (33,14490--14501),(2017).

Hauptautor

Michael Zimmermann (Universität Tübingen)

Co-Autor

Prof. Martin Oettel (Universität Tübingen)